lauantai 30. tammikuuta 2010

5. päivä, perjantai

 
Mahtava pakkaslumipäivä!
Aamulla töihin mennessä tuntui ihan epätodelliselta ja satumaiselta kahlata höyhenenkevyessä lumessa.
Kuvassa olevian lumien takana on luistinrata, joka näkyi vielä kuukausi sitten.

 
Teki mieli tehdä kuten lapset, mennä uimaan lumeen, mutta pidättäydyin.

Hötölunta, pumpulilunta, hattaralunta!

Aamulla kirjastoon tuli lähikoulun ekaluokka saamaan kirjavinkkejä. He olivat käyneet jo viime keväänä eskarilaisina ja monet olivat jo sujuvia lukijoita, mutta oli joukossa muutama, joille lukemisen idea ei ollut vielä täysin valjennut. Jokaisen on saatava tuntea, että juuri hänelle on olemassa sopiva kirja.

On riemastuttavaa nähdä lapsia, jotka janoavat tietoa ja tarinoita. On haasteellista ja erittäin tärkeää huomioida kuitenkin myös ne lapset, jotka haahuilevat hyllyjen välissä kykenemättä hahmottamaan yhtä kirjaa runsauden keskellä. Jokaisella lapsella on oikeus tuntea itsensä arvokkaaksi ja hyväksytyksi, vaikka lukutaito olisi vielä haussa. On nopeasti keksittävä mikä vetoaa mihinkin lapseen. On liikuttavaa nähdä miten kiitollinen autettu lapsi on.

Tässä tullaan palvelun ytimeen. Se on aina kokoelman ja tiedonhallinnan välineiden avaamiseen  perustuvan asiantuntemuksen tarjoamista asiakkaan käyttöön asiakkaan tarpeet huomioiden, vuorovaikutuksessa  asiakkaan kanssa.

Kävin yESBOxin puolella juttelemassa nuorisotyöntekijän kanssa tulevista Lempibussi-viikoista (Lempibussi on lastattu tunteita, rakkautta, seksuaalisuutta yms. käsittelevillä nuorten romaaneilla, runokirjoilla, musiikilla jne. sekä kirjastonhoitajalla, seksuaaliterapeutilla ja nuorisotyöntekijällä. Bussi pysäköi yläkoulun pihalle ja luokat käyvät bussitunnilla. Nuorten kanssa käydään läpi nuorten seksuaaliset oikeudet ja keskustellaan nuortenkirjallisuudesta otettujen lukunäytteiden pohjalta, miten oikeudet toteutuvat tai eivät toteudu jonkun henkilön kohdalla tarinassa. Keskiössä vastuuntunne itsestä ja muista, kunnioitus, ilo, oikeus rakastaa ja oikeus sanoa ei, esim. kun haluaa siirtää ekaa kertaa myöhemmäksi yms.)

Niin ikään haastattelin yESBOxilaista heidän toiminnastaan sosiaalisissa medioissa. Ovat Habbo Hotellissa ja IRC-Galleriassa ja Facebookiin menossa eli rakenteilla sivut. Puhuimme nimittäin maanantaisessa kokouksessamme (Nuorten kirjasto) että tekisimme mekin Facebook-sivut. Sivu, ryhmä...laitan tähän linkin Miikka Värrin aatoksiin aiheesta:
http://fanasos.com/miikkavarri/2009/11/facebook-ryhmat-vai-sivut/
 
Library Day in the Life -verkkomeemi toteutui kohdallani blogin tasolla harjoitteluna. Ulkopuoliselle työn sisältö ei varmaankaan auennut paljoakaan, mutta toisaalta, se pienikin pilkahdus toisen ammattikunnan arkeen saattaa olla jollekin valaiseva. Mitä kertoo se, että meillä oli tiistaina aineistokokous? En tainnut edes kertoa siitä tiistain kohdalla. Päätimme miten kirjastollemme budjetoitu raha jaetaan eri aineistoryhmien välillä ja missä suhteessa rahaa käytetään lasten ja aikuisten aineistoihin.

  
 Lopuksi vanhan kirjan kansi. Luin kirjan lapsena suomeksi.
Hopealuistimet.
Adalmiina

Ei kommentteja: