sunnuntai 24. tammikuuta 2010

Lämmittelyä


Oli tosi mukava lähispäivä! Odotettu ja nopeasti ohi mutta silti merkityksellinen. Kiitos kaikille!

Aloitin kolmannen muistikirjan sitten kurssin alkamisen ja huomaan miten helposti bloggaus jää jos ei ole selkeää tehtävää suoritettavana. Tai onpa hyvinkin tehtävä mutta ei valmiiksi pilkottuna ja tarjoiltuna, kuten koko kurssin ajan tähän mennessä.

Vaikka viime viikkoon asti otin vapaudekseni työnteon ohella jutustella ja pohtia asioita näennäisen läpinäkyvästi ja monisanaisesti, nyt en enää löydäkään luontevaa tapaa jakaa prosessia. Helppous ja spontaanius on tipotiessään. Keksin ihan mitä tahansa tekemistä, jotta ei tarvitsisi tehdä tätä työtä.

Ihan totta. Tänään otin asiakseni alkaa listata kaikkia vanhempieni jo kuolleita sisaruksia, sukulaisia, ystäviä, tuttavia ja kumminkaimoja. Merkitsin heidän nimiensä eteen viivan. Sitten tein toisen listan, johon kirjoitin elossa olevat sisarukset, sukulaiset, ystävät jne. Heidän eteensä laitoin +merkin. Jokaisen nimen perään lisäsin sulkeisiin, kenen sisar, poika, vaimo, mies, serkku jne kukakin oli tai oli ollut.

Tuollaisesta listasta on hyötyä, koska muuten ei pysy tilanteen tasalla äidin tarinoidessa.

Listasin myös talvikuvia eri kuvakirjoista ja talviaiheita kirjojen nimissä ja kirjoja, joissa on kylmä  (Jälkimmäisistä esim. Andersenin Lumikuningatar, Hamsunin Nälkä, Örstavikin Rakkaus, Garretan Nestemäiset taivaat.) Joistakin kuvista kuvasin yksityiskohtia. Tässä muutama:

Yksityiskohta Catarina Kruusvalin kirjasta Ellenin omenapuu (suom. Tittamari Marttinen; Tammi, 2007)

Yksityiskohta Catarina Kruusvalin kirjasta Ellenin omenapuu

Seuraavassa Adalmiinan kuvassa ei ole harakka vaan höyhenpukuaan suoriva varis.



Seuraavat kaksi kuvaa ovat  Inger Rydenin kirjasta Joelin talvimatka (suom. Auli Hurme-Keränen; Kustannus-Mäkelä, 1993)


6-vuotias Joel pääsee vaarin kanssa käymään Lauri-sedän luona. Ensin pitää kävellä kaupunkiin ja sitten mennään junalla loppumatka. Yllä oleva kuva on kaupungista, mutta ennen kuin sinne päästään, on matkaa tehty jo useana päivänä. Päivällä kävellään ja yöksi vaari hankkii yösijan heille. Alla Joel ja vaari taivaltavat kohti kaupunkia. Herättää monenlaisia ajatuksia. Erityisesti nyt kun meillä on taas pitkästä aikaa kunnon vanhanajan talvi.


On tietysti jäsennettävä maailmaa luetteloimalla ja tulkitsemalla, mutta yritän siirtää osan tarmostani piakkoin kurssin suunnitteluun. Olen jo listannut potentiaalisia kurssinpitäjä- ja kurssilaiskohderyhmiä ja sen mukaisesti sisältöjä. Katsotaan nyt. Laitan tähän vielä pari kuvaa, joilla yritän piristää itseäni, vaikka tässä ei nyt prinsessaleikistä olekaan kysymys.

Printsessi käsiraamat,  suomeksi Prinsessan käsikirja
Tekijät: Gurney, Stella (kirjoittaja), Hamilton, Libby (toimittaja), Martin, Ruth (toimittaja), Allsopp, Sophie (kuvittaja), Evans, Fran (kuvittaja), Mcbain, Georgina (kuvittaja), Parker, Gretel (kuvittaja), Hupaniemi-Siren, Ulla (kääntäjä)  WSOY, 2008
 
Prinsessakortti: mini labo 2005 / atomic soda

Prinsessapäiväkirjakurssi sopisi Tyttöjen taloon, nuorisotalon tyttöryhmälle, tyttöjen taide- ja valokuvausprojektin osaksi, kirjallisuuskerholaisille.
Muunneltuna ikäryhmille 13-20-vuotiaille; 18-30-vuotiaille ja 25-65-vuotiaille. 
Hopeakruunu-kurssikin voisi olla.

1. Kurssin nimi
2. Kurssin esittely (sisällöllinen idea ja tekninen toteutustapa)
3. Kurssin rakenne:
  •   Blogin perustaminen
  •   Kuvan liittäminen blogiin + blogitekstin kirjoittaminen
  •   Kolme uutta kuvaa + blogitekstiä 
  •   Kommentoiminen (kommentti ensin omaan, sitten toisen blogitekstiin tai vaihtoehtoisesti kurssiblogiin)
  •   Library Thing tai Flickr (riippuen ryhmästä)
  •   Kurssin palaute- ja yhteenveto
4. Kurssin aikataulu ja yhteystiedot (kurssi kestää viisi viikkoa)
jatkuu...                                      

2 kommenttia:

aila kirjoitti...

Ihanaa tuo sukulaisten listaaminen. Varmaan sinulle on siitä myös hyötyä, niin kuin jo kerroitkin.

Minulla on kanssa jotkut tehtävät muhineet päässä, mutta paperille en mitään ole saanut. Seikkailimme kerran Tarun kanssa wikimaailmassa, mutta en hölmö kirjoittanut saman tien havaintojani ylös, joten täytynee nähdä sama vaiva/ilo uudestaan.

Toisaalta verkkokurssin tekeminen on ollut etusijalla muutaman viikon. Et arvaakaan miten palkitsevaa oli lähipäivän palaute. Onnistumisen tunne varmaan välittyi muillekin.

Miltä sinusta tuntuisi tehdä yhteistyötä tämän kurssin jälkeen? Välitettäisiin oppiimaamme eteenpäin. Olen saanut Marko F:n mukaan superkirtsihenkilöksi R:n äitiysloman ajaksi. Mietitäänkö, jos voisimme hyödyntää tätä nuorten kanssa esmes. Taru on valtavan kiireinen, ettei hän ainakaan heti ehdi mukaan.
Olen ihastunut sinun analyyttiseen tapaan käsitellä asioita, sekä palavaan intoosi.

Sukututkimuksen sijaan lähden leikkimään uudella kamerallani ;)

Sisä-ulkolämpötila plusmiinusnolla.

Adalmiina kirjoitti...

Hei Aila ja kiva tavata huomenna!

On totta, että tehtäviä miettiessä ja aineistoja lukiessa pitäisi kirjoittaa koko ajan muistiinpanoja, koska jo parin päivän päästä saa muuten alkaa melkein alusta kerimään punaista lankaa.

Uskon lähipäiväpalautteen tuntuneen hyvältä. Te olette Tarun kanssa saaneet oman kurssinne kokoon, joten voitte olla tyytyväisiä! Otitte härkää tukevasti sarvista ja se talttui.

Wikit ja muut tehtävät saat lopulta helpommin tehtyä, koska niissä on sentään valmis polku merkittynä.

Minä etsin vielä realismia prinsessoille. Menenkin tämän jälkeen hakemaan yhden pikku prinsessan tuohon yläpuolelle, koska on jäänyt tyhjä tila - tosin se ei realismia lisää mutta helpottaa muuten.

Puhutaan tuosta ehdotuksestasi nokatusten, mutta kiitos joka tapauksessa!

Millainen uusi kamera sinulla on?

Adalmiina