maanantai 30. marraskuuta 2009

Webinaarit


                                                           Eteisen ikkunasta

12.11.2009 pidetyssä Plagiointiseminaarissa käsiteltiin opinnäytetöissä esiintyvän  plagioinnin tunnistamista,  plagioinnintunnistamistietojärjestelmää Urkundia sekä sen käyttöön liittyviä kysymyksiä. Tällaisen koko maan opinnäytetöitä koskevan erityiskysymyksen käsitteleminen webinaarissa tuntuu järkevältä. Vaikka kyseisessä näytteessä päästiin vasta asian esittelyyn ja ongelmakohtien nimeämiseen asti, ehti jo huomata, miten tarpeellista on voida käsitellä reaaliaikaisesti tätä ja vastaavanlaisia asioita ympäristössä, johon voidaan osallistua ympäri maata. Säästyy aikaa, rahaa ja luontoa.

Meillä oli Rikhardinkadun tapaamisessa esillä kysymys luentojen rasittavuudesta. Taisin esittää tuolloin puolustavana kantanani, että aina niistä jokin osio on kiinnostavakin. Niin tai näin, nyt ainakin ajattelen, että tietyn rajatun aiheen pohtimiseen webinaario on oivallinen väline.

Webinaarin käynnistyminen oli hiukan haparoivaa, huomasi, ettei tekniikka ole vielä aivan tuttua. Ruutu oli hyvin jaettu vuoroin neljään, viiteen ruutuun, joiden seuraaminen sujui yllättävän hyvin (osallistujaluettelo, kuva ja ääni, yleinen chat-keskustelu ja kaaviokuva). Selkeä kaaviokuva osoittautui hyväksi apuvälineeksi. Isokokoisimpana ruutuna se jäsensi Oulun yliopiston edustajan Katja Puran puheenvuoroa. Kaaviossa oli keskellä case:Urkund ja ympärillä siihen liittyvät huomioitavat kohdat: ohjeistus, koulutus, prosessi jne. Pura esitteli Urlundin käyttöönottoprosessia ja painotti ohjeistuksen ja koulutuksen merkitystä ennen tietojärjestelmän käyttöönottoa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan eettinen ohjeistus on taustalla, Pura huomautti.

Lyhyesti Urkundista: Se helpottaa viitteidentarkistusprosessissa mutta ei siitä automaattisesti saa vastausta, onko opinnäytteessä kyse plagioinnista. Ratkaisun tekee aina opettaja. (Pura)

Kiinnostavaa oli kuulla, että Oulussa aina opiskelija lähettää työnsä Urkundiin,  Åbo Akademissa opettajakin voi tehdä sen. ÅA:n opiskelijat olivat keväällä reagoineet siihen että opinnäytteet tallennetaan Urkundiin. He pitivät sitä identiteettisuoja- ja tekijänoikeusasiana. ÅA:n edustaja Tove Forslund sanoi että asiaa on selvitettävä vielä. Joka tapauksessa kaikki opinnäytetyöt menevät ensi vuoden alusta lähtien ÅA:ssa Urkundiin.

Urkundiin tallennus - kysymys tuli webinaariin vastattavaksi yleisöltä (katariina manni). Tässä juuri on yksi webinaarin vahvuuksista.Varsinaiset puhujat voivat vastata heti niihin kysymyksiin, jotka tuntuvat tärkeiltä vastata. Eräs yleisökysymys, johon Pura vastasi, koski lähdeviitteitä (Eeva Hara-Lindström Metropoliasta kysyi). Pura totesi, että jokaisella tieteenalalla voi viitteen kirjoitustapa olla hieman erilainen, se täytyy vain kertoa opiskelijoille. Näinhän se on. Nettilähteiden merkitseminen? Siihen ei  luennoitsija vastannut erikseen.

Jos itse osallistuisin...työkaverien mielipide. Voi, jos sen mukaan työnsä arvottaisi, olisi jo vuosia sitten voinut vaihtaa alaa!  Jos jatkossa huomaan jonkun kiinnostavan, työhön kiinteästi liittyvän, itseäni kiinnostavan webinaarin ja työtilanne sallii seuraamisen, iloitsen mahdollisuudesta.

Oikeiden töiden välttelyä? Jotkut tuntuvat tosiaan  tietävän aina, mitkä ovat oikeita töitä; työroolina usein "firman työntekijä". Mutta kun jokainen työ ja jokainen työpaikka on muutoksen alainen, kuten maailmakin. Se mikä on oikeaa työtä kirjastossa, on jokaisen ajan ihmisten määriteltävä uudelleen ja uudelleen itselleen. Kirjastossa on paljon perustyötä, joka liittyy järjestämiseen, tallentamiseen ja säilyttämiseen. Muodot, joilla noita töitä tehdään, muuttuvat välineiden myötä.

Paljon ajatuksia herää yhdestä vaivaisesta webinaarin pätkästä. Vaikka webinaarin keskiössä olikin tekniikka, taustalla vilahti koko ajan etiikka. Kysymys plagioinnista on eettinen kysymys, vaikka siihen haetaankin ilmeisen pakon edessä teknistä ratkaisua avuksi. Miten saisi opiskelijat (ja jo oppilaat) miettimään eettisiä kysymyksiä muussakin elämässä kuin opinnäytetyön lähteiden merkitsemisessä!

Ei kommentteja: